![]() |
Foto: Ricard Clupés |
El cas és que trobava extremadament difícil ignorar la meva professió anterior. M'havia passat uns quants anys gestionant projectes i persones, i m'havia encantat. Però això era la meva feina d'abans, no tenia res a veure amb el meu nou rol com a estratega de continguts. O això és el que em pensava.
Les primeres reunions com a consultora de continguts em van descol·locar una mica. Quan els meus clients parlaven d'objectius, usuaris o missatges, jo em trobava detectant inconsistències, processos inadequats, relacions difícils entre empleats o equips, etc. I bé, intentava amb totes les meves forces ignorar-ho pràcticament tot. Al cap i a la fi, a mi m'havien contractat per fer una feina molt específica: ajudar l'organització a tenir un web amb contingut eficaç.
Afortunadament, mai vaig aconseguir ignorar del tot els temes no estrictament de continguts que indefectiblement apareixien a les reunions. De fet, m'he adonat que aquestes inconsistències, processos defectuosos i relacions complicades són molt rellevants a l'hora de crear i mantenir els continguts d'un web eficaç.
Halvorson i Rach (entre altres) ho han dit molt clarament: l'estratègia de continguts tracta tant dels continguts com de les persones. Però jo sempre havia interpretat això com que els bons continguts no poden existir sense un procés editorial que coordini bé totes les persones involucrades. De fet, això sol ja és molt.
Per complicar una mica la cosa, i fer-la encara més interessant, ara sóc conscient de l'impacte que té en una organització la creació d'un web eficaç (o qualsevol projecte que requereixi una estratègia de continguts). En el fons és de sentit comú:
Vols dir als teus usuaris que se sentiran molt ben tractats a la teva consulta? Faràs bé d'assegurar-te que la recepcionista comenci a somriure una mica.
Vols que el teu web digui que les teves cases de vacances estan impecables? Potser hauries de començar per millorar el servei de neteja.
T'agradaria que tothom sabés que el teu equip tècnic sap com parlar clar amb profans en tecnologia? Mmmm, què tal un pla de formació per gran part del teu equip tècnic?
No estic dient que en fer una estratègia de continguts calgui reorganitzar i arreglar tota l'organització en pes. Però sí que dic que perquè el contingut sigui realment efectiu, cal que sigui honest. I bé, en la majoria dels casos simplement no som com ens agradaria dir que som.
O sigui que sí, estic bastant segura que totes aquestes qüestions empresarials continuen essent rellevants per a la meva feina. Penso que els estrategues de continguts tenim el dret (i el deure) professional de mirar i llegir molt bé tot el que passa en una organització, i detectar errades, inconsistències i futurs problemes. No tots es podran solucionar, però segur que si es tenen en compte es podrà fer una millor estratègia de continguts per a una millor organització.
Evidentment, em puc estar equivocant. Però penso que d'alguna manera tinc raó quan sento que els meus clients em diuen: "Tu per què dius que fas pàgines web? Fas molt més que això!"
No comments:
Post a Comment